הקמת חצר פעילה במועדון הנוער בישוב
מושב נתיב העשרה הינו ישוב צמוד גדר בעוטף עזה. בעקבות המצב הביטחוני השורר באזור ושגרת החרום המתמשכת , מרבית מבני הנוער סובלים מחרדות, פוסט טראומה וקשיים רגשיים. הקמת חצר הנוער הקהילתית התבצעה בשיתוף מלא עם בני הנוער והתושבים.
"נהניתי מאוד ליזום ולהוביל את הפרויקט. מעט חששתי מכך שלא יירתמו מספיק אנשים אך בסופו של דבר גיליתי שלאנשים יש לב ענק והם רוצים לתת – על אחת כמה וכמה בתקופה הזו של הקורונה".
הקמת הרכב מוזיקלי ומקהלה בבית הספר
רוב התלמידים בביה"ס שלנו מגיעים ממצב סוציואקונומי נמוך כך שאין באפשרות ההורים לממן חוגים. הצבנו יעדים מאד שאפתניים, ועמדנו בכולם!
"בסדנא למדתי כלים חדשים, שאני מאמינה שישמשו אותי עוד הרבה הן בחיים המקצועיים והן בחיים האישיים. הרגשתי שדרך העבודה על הפרויקט (בשיעורים ובשטח) עברתי מסע עם עצמי וגיליתי נקודות שעליי לעבוד עליהן ונקודות לשמר. הסיכום שלי לסדנה הוא ללא ספק שאם רוצים אין זו אגדה.
הצלחנו להקים פרויקט עצום בפרק זמן לא הגיוני בעליל ועשינו זאת בצורה מושלמת שהשאירה טעם טוב לכל המשתתפים. הצלחנו להקים משהו שימשיך בשנה הקרובה ואני רוצה לקוות ולהאמין שגם בשנים הבאות, וכל זאת בזכות שהאמנו והתכוננו כמו שצריך".
מעורבות קהילתית של נוער
"בפרויקט השתתפו כמה עשרות בני נוער תלמידי שכבה י' אשר הפעילו בפארק, מידי יום ב', מאות ילדים בגילאים מגוונים. הפרויקט קיבל כיסוי תקשורתי במקומון באשדוד וחשיפה בפגישה עם ראשי מחלקת החינוך וראש העיר בנושא מעורבות בני נוער בחיי הקהילה ובפעולות ערכיות. הכלים שבהם השתמשתי במהלך הפרויקט הפכו את הפרויקט למוצלח כל כך. כלי התכנון היה משמעותי ביותר עבורי ושיחות הרתימה והבקשה אשר למעשה הפכו אותי מכוונת יותר, עניינית, ובעיקר בעלת יכולת למדוד את ההתקדמות שלי ביחס למטרה הסופית.
הסדנא הייתה משמעותית וחיונית מאוד. אני מאמינה שכל איש חינוך צריך לקחת חלק בסדנא מסוג זה. היא מעצימה בפן האישי אך בעיקר חולקת עם הציבור את האחריות שיש לנו לסביבה שלנו, לקהילה שלנו, לעם שלנו וחושפת את המשתתפים בה למסוגלות העצומה הקיימת בקהילה ולכוח של הקבוצה."
הדרכת ילדים לשימוש נבון באינטרנט
"במהלך הפרויקט היו פעילויות של הדרכה והסברה לשימוש נבון ברשת והתמודדות עם בריונות ברשת. באירוע השיא תלמידים משכבה ד' הפעילו תחנות בחצר בית הספר שביניהן עברו תלמידים משכבה ג'. בכל תחנה היו סיפורי מקרה על אירועי בריונות וסכנה ברשת והמשתתפים היו צריכים למצוא דרכי התמודדות ומניעה להקים ולהכין כרזות, סיסמאות, פרסומות, הצגות להסברה בנושא.
הפרויקט ובכלל כל התהליך שעברתי מהרגע שנכנסתי בפעם הראשונה לשיעור בקורס זה השפיעו עליי בצורה שלא האמנתי שאני יושפע. למדתי על עצמי דברים רבים אך העיקרי שבהם, היה יכולת להאמין שאין דבר שאני לא יכולה לעשות עם התמיכה הנכונה וכמובן – מספיק רצון. דרך תהליך יצירת ומימוש הפרויקט מצאתי בעצמי כוחות ויכולות של ניהול, הובלה ושאיפה למצוינות".
שיפור הנראות החיצונית של הוסטל לנערות בסיכון
ראיון ברדיו עם שתי היזמיות של הפרויקט
"מטרתנו בפרויקט היתה לגרום לנערות אלה להרגיש במרכז עד"י מקום של ביטחון כמו בית רגיל כפי שיש לכל אחד מאיתנו וכל כך חסר להן.
בתהליך שעברנו בפרויקט למדנו מה החשיבות שבתכנון מראש לכל אורך הפרויקט. כמה חשובה העבודה בהצבת היעדים 'מהסוף להתחלה'. על מנת לממש את התוכנית הצטרכנו להיות לא פעם יצירתיות ולהתעלות מעל האגו שלנו. מבחינת ההמשכיות, אחרי שהצוות במרכז הסביר לנו כמה קשה לתחזק את הבית, דאגנו שמהיום יהיה עבורם איש תחזוקה שיבוא פעם בתקופה ויתקן להן את כל הבעיות שיצוצו.
הקורס מאוד ענייני, מציע כלים שימושיים לחיים וגורם לתחושה של עשייה משמעותית!"
חיזוק חוסן נפשי בגני הילדים והקניית דרכי התמודדות במצב אמת
"בעקבות המתיחות הביטחונית וההסלמה בדרום, ילדי הגנים חווים טלטלה רגשית עצומה אשר יצרה חרדות, חוסר שליטה וקושי להתמודד עם נסיבות מלחיצות ומאיימות. על מנת שנוכל לסייע לילדים לטפח שגרת חיים תקינים תחת המציאות החדשה ולהעניק להם הגנה מיטבית, החלטנו להפעיל את תכנית חוסן "חזק אני מהפחד"- תכנית שמטרתה להטמיע בקרב הילדים חוסן נפשי ורגשי בשיתוף פעולה עם מעגל הבית הכולל הורים, אחים ואחיות ועם מעגל הגן הכולל גננת, סייעות וילדי הגן.
"מחשבה יוצרת מציאות" – אימרה זו הייתה נר לרגלינו לאורך כל ניהול הפרויקט והחדירה בנו מוטיבציה ללכת לאחר היעדים שהצבנו לעצמינו ולא לוותר בקלות גם כשנתקלים במכשולים.
אנו הפכנו את ילדי הגן מילדים מפוחדים לילדים בריאים בנפשם המסוגלים להיכנס למרחב המוגן עם חיוך ומבחינתנו זהו סיפוק אדיר!"
שיפור אקלים חדר מורים בבית הספר
"משהו באקלים חדר המורים שלנו נסדק. המורות מבלות באולפנא את מיטב שעות היום שלהן והן עלולות להרגיש כי אין טעם לבוא לעבודה אם הן לא מרגישות מוערכות מספיק. מטרת הפרויקט היה לשנות את המצב מקצה אל קצה.
בארוע השיא של הפרויקט היו ארוחה משותפת שנערכה, בושלה ונאפתה ע"י הצוות בחלוקה מסודרת מראש;
סדנת מנדלות מפנקת – כל מורה יצרה מנדלה על קנבס בהנחיית מנחה מקצועית ויצאה עם התוצר הביתה, נערך משחק גיבוש להיכרות טובה יותר בין חברות הצוות.
אני יודעת שבסדנא רכשתי את מיומנות הרתימה ולא השיכנוע. מה שהפך את הרצונות שלי מכפייה על אחרים את מה שנראה לי נכון, למקום של לרתום אנשים לרעיונות שגדולים מאיתנו".
תלמידי החינוך המיוחד מלמדים מתמטיקה את תלמידי החינוך הרגיל
"תלמידי החינוך המיוחד (בית אקשטיין) המשתתפים במיזם הצליחו לשנות דפוס התנהגותי קבוע ומושרש שהם ילדים "פחות טובים", "לא מוצלחים", ילדים שקופים בעולם. במיזם, תלמידים אלה לימדו שיעורים בטריגונומטריה תלמידים צעירים יותר בחינוך הרגיל (בתי ספר אשל הנשיא ומרחבים). המיזם הביא לשינוי תפיסת העולם של התלמידים על עצמם. הם התחילו ליצור סיפור חיים חדש שמייצר עבורם עתיד טוב יותר.
ההיכרות בין שתי האוכלוסיות הבירה מחסומים רבים ולפתע נוצר שיח "רגיל" בין בני נוער. במפגש המשותף היה ניתן לראות את התלמידים עולים קומה, תחושת המסוגלות שלהם עלתה דבר שהשפיע מאד על התפקוד שלהם ועל הביטחון העצמי שלהם. גם תלמידי החינוך הרגיל שניזונים בעיקר מסטריאוטיפים על נערים בעלי הפרעות נפש ובעיות התנהגות לומדים לראות את התלמידים באור אחר דבר שיכול מאד לשפר את היכולת שלהם להסתכל על אדם באשר הוא".
הקמת מרכז למידה במתמטיקה מבוסס למידת עמיתים ולמידה חוץ כיתתית
במהלך המיזם:
- הוקם מרכז למידה במתמטיקה.
- נערך מיפוי לכל בית הספר המאתר את התלמידים המצטיינים ואלו שצריכים חיזוק.
- נערכו מפגשי למידת עמיתים בין המצטיינים מהכיתות הגבוהות לתלמידים הצריכים חיזוק מהכיתות הנמוכות.
- התקיים יום שיא, שבו השתתפו 230 תלמידי בית הספר במושב נצר חזני במועצה איזורית נחל שורק, הכולל מפגש סיכום בין קבוצות הלומדים ופעילות חווייתית ב-12 תחנות בנושא מתמטיקה.
התובנות העיקריות שלנו מהמיזם:
- "לכל אחד בעולם יש משמעות ויכולת להשפיע טוב לסובבים אותו לכל העולם כולו.
- רק באמצעות ניהול נכון של מיזם על ידי כלים פרקטיים ומדוייקים, סיכויי ההצלחה של המיזם עולים ומאפשר ליוזמים השקעה נכונה של משאבים וכוחות.
- העברת ההובלה של המיזם למוביל חדש איפשרה את ההמשכיות שלו, ולנו היא איפשרה להתפנות למיזמים נוספים".
הנגשת מזון לתלמידים ממשפחות קשות יום
"משבר הקורונה חיזק את התובנה שלנו שיש תלמידים שאפשר לומר עליהם ש"אין להם מה לאכול בבית". במיזם החלטנו להתמקד בנושא חוסר ביטחון תזונתי. במרכז הפרויקט עמדה הצבת מקרר במקום קבוע, נגיש ומבודד, שישמש מענה לתלמידים המגיעים ממשפחות קשות יום וכאלו שמגיעים לביה"ס ללא כריך. מטרה חשובה לא פחות היא ללמד את הילדים על תרומה לקהילה ומתן בסתר.
המקרר, שהתמלא במצרכים שנאספו על ידי התלמידים מאנשים בעלי יכולת כלכלית בקהילה, הכיל כריכים, ירקות, פירות ומים מינרלים וגם מצרכים בסיסיים שניתן לקחת הביתה ולבשל עימם ארוחות מלאות. משבר הקורונה חיזק את התובנה שלנו שיש תלמידים שאפשר לומר עליהם ש"אין להם מה לאכול בבית". לאור תמונת מצב זו החלטנו להתמקד במיזם שהנושא שלו הוא: חוסר ביטחון תזונתי. את הסוגיה הזו החלטנו לבחון בבית ספר שנמצא בטבורה של שכונה בעיר דרומית.
המיזם שהתנהל בבית הספר עורר בנו רגשות חזקים והתרגשות על כך שהוא יצא אל הפועל ועל כך שגרמנו לתלמידים רבים להיות חלק ממנו. המיזם העניק לנו את ההזדמנות לעסוק בכך בצורה מוחשית ולא כחלק מסיפור שאותו מלמדים בכיתה. זה במיוחד חשוב בתקופה הקשה של הקורונה שבה רבים איבדו את מטה לחמם".